Jak nie dać się naciągnąć przy zakupach?

Jak nie dać się naciągnąć przy zakupach? Co powinniśmy wiedzieć aby zakupy sprawiały nam satysfakcje?   Zakupy w Internecie Wielokrotnie większość z nas  robiła już zakupy w Internecie. Niestety również […]

Jak nie dać się naciągnąć przy zakupach?

Co powinniśmy wiedzieć aby zakupy sprawiały nam satysfakcje?


 

Zakupy w Internecie

Wielokrotnie większość z nas  robiła już zakupy w Internecie. Niestety również większość z nas miała możliwość  zasmakować goryczy poczucia naciągnięcia.

Jak się przed tym bronić? Jakich reguł  powinniśmy się trzymać przy transakcjach na odległość? Czego się wystrzegać?

Na powyższe pytania  postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.
Przed czyhającym zagrożeniem chroni nas polska ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, która reguluje e-handel.

Ale czy do końca?

Nie można oprzeć wrażeniu że niestety uregulowania prawne często nijak mają się do praktyk stosowanych w życiu.
Rynek e-handlu charakteryzuje się istnieniem renomowanych e-sklepow oraz wielką masą drobnych transakcji na platformach aukcyjnych. Potentaci handlu w sieci z racji większej presji opinii publicznej starają się choć w części trzymać uregulowań prawnych. Ale i w tym przypadku nie jest” różowo.”  Wyżej wymieniona ustawa milczy o kosztach przesyłki. A przecież właśnie na tym polu często dochodzi do nadużyć. Znane sklepy internetowe wypracowały sobie „własne” podejście do kwestii prawnych e-handlu i  rażąco widać to w ich regulaminach. Kreując się „dobrą wolą” liczące się e-sklepy  recytują formułkę –  klient ma prawo w ciągu dziesięciu dni zwrócić towar bez podawania przyczyn. (odsyłając towar w naruszonym stanie z dołączonym oświadczeniem).  Dopisując do formułki własną twórczość  – niejednokrotnie zastrzegają, ze wszelkie koszty transportu ponosi klient ( mało tego można spotkać się z przypadkami nie zwracania całej ceny za oddany produkt). Tymczasem klient ma obowiązek zapłacić jedynie za odesłanie zwracanego produktu sprzedawcy. Ten zaś musi mu zwrócić zarówno cenę towaru, jak i doliczone do niej wcześniej koszty transportu do konsumenta. Stanowisko to potwierdza wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z ubiegłego roku (C-511/08).
Trybunał rozwiał wszelkie wątpliwości i potwierdził, że przepisy krajowe nie mogą pozwalać na obciążanie konsumenta kosztami wysłania do niego towaru, gdy odstąpił od umowy zawartej przez Internet. Niestety e-sklepy łamiąc prawo w świetle wyroku Trybunału bez wyjątku uważają ze nie maja obowiązku zwracać kosztów wysyłki. Z pomocą może nam przyjść UOKiK (organ ten nie podejmuje działań w sprawach indywidualnych.), może bowiem uznać, że regulamin przewidujący odmowę zwrotu kosztów przesyłki narusza zbiorowe interesy konsumentów.

Aby móc się bronic przed złymi praktykami w sieci musimy znać uregulowania prawne aby je wyegzekwować od nieuczciwych sprzedawców, dlatego należy nawiązać ponownie do zapisu w wyżej wymienionej ustawie którego nie przestrzegają często sprzedawcy internetowi. Chodzi o przypadek nieinformowania klienta o możliwości odstąpienia od umowy na odległość. Sprzedawcy  kreują często pogląd, że ich regulamin ma “nadrzędna moc prawną” popisując się swoja twórczością w tej materii( np. cyt.:”klient decydując się na zakup zgadza się na wymienione punkty regulaminu e-sklepu”). W takiej sytuacji regulamin jest nie zgodny z prawem oraz mamy  prawo skorzystać z rezygnacji z umowy w ciągu trzech miesięcy i termin ten biegnie od wydania nam towaru.

 

Ważne:

Ustawodawca określił wyjątki w kwestii odstąpienia od umowy na odległość. Produkty jakie nie możemy zwracać, bo się rozmyśliliśmy czy przestały nam się podobać w ciągu 10 dni od zakupu to: towary wyprodukowane według życzenia klienta, dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb, towary, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia, nagrania muzyczne, gry lub oprogramowania komputerowe, których opakowanie konsument naruszył, bo wyjął płytę w celu przesłuchania jej.
W przypadku pewnej grupy towarów również kiedy wartość, zakupu nie przekracza 10 euro.

 

Aukcje internetowe

Zanim cokolwiek kupimy u danego sprzedawcy na aukcjach internetowych sprawdźmy historie sprzedaży towarów przez niego oferowanych, prześledźmy jak ocenę wystawili mu poprzedni kupujący. Przeanalizujmy wnikliwie jego ofertę, porównajmy z podobnymi ofertami za pomocą wyszukiwarek (oraz porównywarek takich jak np. Ceneo, Skąpiec itp.)
Nie wierzmy w zapewnienia o wyjątkowości towaru, o najniższej cenie, o “najlepszej ofercie” na rynku, bo z reguły są to tylko powielane slogany aby przyciągnąć klienta.
Powinniśmy bardzo ostrożnie podchodzić do wszelkich mega okazji charakteryzujących się  bardzo niskimi cenami w relacji do podobnych ofert tego samego produktu u innych sprzedawców (często są to podróbki bardzo niskiej jakości bez możliwości reklamacji i pozbawione gwarancji itp.).

A przede wszystkim postawmy sobie pytanie – co zrobić jak zostaniemy oszukani?

Ryzyko nieotrzymania od sprzedawcy zakupionego towaru po zapłaceniu ceny wcale nie jest małe!
Serwisy aukcyjne stosują systemy odzyskiwania kwot wyłudzonych przez oszustów (po przejściu wymaganych procedur) oraz współpracują z organami ścigania, niestety wszystko to kosztuje nas dużo „zdrowia” (nerwów), dlatego liczmy przede wszystkim na swój rozsadek przy zakupach przez Internet.

Dużą wagę ma , czy rzecz na internetowym portalu aukcyjnym nabywamy od przedsiębiorcy, czy też od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Na osobie prowadzącej działalność gospodarczej ciąży większa zdecydowanie odpowiedzialność, chociażby z  tytułu niezgodności towaru z umową. Natomiast jeżeli sprzedawcą jest osoba fizyczna(nie prowadząca działalności gospodarczej),  uprawnienia kupującego kształtowane są tylko przez istniejące w kodeksie cywilnym ogólne przepisy dotyczące rękojmi za wady towaru.

 

Egzekwowanie naszych roszczeń

Musimy pamiętać, że sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze w przypadku kiedy nabyliśmy towar nie zgodny z umową (który nie da się skutecznie naprawić, lub wymienić na nowy egzemplarz wolny od wad), nie ma przy tym żadnego znaczenia, czy kupiliśmy go w tradycyjnym sklepie, czy przez Internet bądź zawierając umowę poza lokalem przedsiębiorstwa.

Oprócz reklamacji z powodu niezgodności towaru z umową mamy także prawo do skorzystania z gwarancji (Od gwaranta  możemy domagać się z zasady bezpłatnej naprawy lub wymiany produktu).

Którą z dróg wybrać?

To zależy od danej sytuacji  i indywidualnej oceny co jest dla nas najbardziej korzystne. Te dwie drogi dochodzenia roszczeń dają w praktyce podobne możliwości.
Z gwarancji zaleca się skorzystać gdy okres gwarancji jest dłuższy niż dwa lata albo gdy wadliwy produkt jest zaawansowany technicznie i wymaga obsługi wyspecjalizowanego serwisu. Również należy rozważyć tą opcje kiedy kupowaliśmy za granicą a w kraju możemy skorzystać z naprawy w autoryzowanym serwisie.
Z kolei niezgodność towaru z umową powinniśmy wybrać np. w przypadku, gdy chcemy uzyskać zwrot pieniędzy (czyli odstąpić od umowy), gdy prawa określone w karcie gwarancyjnej są ograniczone albo termin obowiązywania gwarancji jest krótszy niż dwa lata.

VN:R_U [1.9.11_1134]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:R_U [1.9.11_1134]
Rating: +1 (from 1 vote)
Podziel się na:
  • Facebook
  • Wykop
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • Blip
  • Flaker

Pages: 1 2

ADMIN

About ADMIN

REDAKCJA SERWISU